Májová Píseň česká

Jako když vstupuji do chrámu na májovou pobožnost, jsem si připadal při vstupu do strohé auly Arcibiskupského gymnázia v Korunní v Praze 2. Často jsem do těchto prostor vstupoval za minulého režimu, kdy se zde hrávala košíková a já musel suplovat v hodinách tělocviku, konala četná shromáždění, ale i koncerty. Nezapomenutelný pro mne zůstane navždy vánoční koncert, na němž jsem se svými kolegy profesory a studenty zpíval Rybovu Českou mši vánoční. Zde, v tomto výborně akustickém sále, se konal v pondělí 21. května tohoto roku jeden z nejkrásnějších sborových koncertů letošního jara, které jsem navštívil.



František Zumr, neděle 3. června 2007
Magazín > Sborový život

Opravdové májové hody zde připravil Vysokoškolský umělecký soubor Univerzity Karlovy pro své příznivce a přátele, kteří přijali pozvání na tento májový koncert s podtitulem „Píseň česká“, jak trefně hlásal též plakát, pozvánka na internetu a perfektně připravený program.

Z něho jsem vyčetl, že VUS UK Praha hodlá tímto koncertem a následnou nahrávkou nového CD završit již 59. koncertní sezónu. I dramaturgie byla tímto projektem příznivě ovlivněna. Na programu byly skladby skladatelů převážně 20. století nejen na texty lidové poezie, ale i skladby navazující a v mnohém rozšiřující tuto tématiku, ale všechny byly skladby ryze české.

VUS UK rozehrál tuto strunu nejen v Dvořákových Moravských dvojzpěvech, jejichž výběr byl Janáčkem doplněn mužskými hlasy a vhodně instrumentován (instrumentace je dílem Jakuba Zichy – uměleckého vedoucího VUS), ale i ve Foerstrově České písni, Martinů Pěti českých madrigalech a Fišerově Róži – zlomku z Rukopisu královédvorského. Ryze české byly návraty A. Tučapského v cyklu Moravská krajina, který vznikl v roce 2006 a na tomto koncertu měl svou světovou premiéru. Škoda, že bez přítomnosti autora. Byla by to pro něho jistě další pocta, kdyby v tak dokonalém podání skladbu již na premiéře slyšel. I člena Královské hudební akademie v Londýně, jímž je A. Tučapský jako vůbec první Čech v historii, by toto provedení a přijetí publikem jistě potěšilo. I komorní kantáta P. Ebena Starodávné čarování milému byla plná půvabu a poezie a stejně tak byla i sólistkami a sborem interpretována.

I na provedení lidových písní, zvláště těch důvěrně známých se pozná kvalita sboru, sbormistra a instrumentalistů. VUS UK a jeho dirigent, který některé písně též pro toto těleso upravoval, ukázali bohatou paletu a škálu svého umění právě v těchto malých skladbách, které tím povýšili na velké.

Odcházel jsem z tohoto koncertu potěšen, že ještě u nás ve sborech zpívají mladí lidé, kteří udržují nejen hlasovou kulturu, ale i kulturu české řeči, kulturu koncertního oblečení a společenského chování. Za příznačné pro výkon VUS UK považuji intonační čistotu, kompaktnost zvuku, rytmické cítění a smysl pro dynamické odstínění každé hudební fráze a výraz každé skladby. Tyto charakteristiky cílevědomě vytváří sbormistr

Jakub Zicha a toto vše se mu daří se sborem realizovat ve skladbách, které na koncertech interpretuje. Přejme jim tedy, aby toto vše bylo zachyceno i na trvalých zvukových mediích.


Publikování nebo šíření obsahu bez předchozího souhlasu je zakázáno. Za obsah textů odpovídají jejich autoři.

O nás   Kontakty   Inzerce   Podmínky užívání   Cookies

Časopis Cantus   Festa academica   czech-choirs.eu (en)