...
Tereza Sumová, středa 21. září 2005
Magazín > Naši skladatelé
Otto Albert Tichý, český varhaník a skladatel, svými schopnostmi navázal na hudebnosti a učitelské umění svého otce, venkovského kantora a varhaníka. Narodil se 14. srpna 1890 v Martínkově na jižní Moravě v typické rodině vesnického kantora. Dětství prožil ve skromném učitelském bytě mezi hudebními nástroji, které doprovázely sborový zpěv nejen v kostele, ale i ve škole a při domácím muzicírování. Již v pěti letech se tedy začal učit hrát na housle, později na klavír i varhany a vymýšlel drobné hudební skladby.
O. A. Tichý studoval gymnázium v Brně. Zdejší hudební a kulturní život mu v mnohém rozšířil obzory. Poznal řadu hodnotných děl velkých skladatelů, zažil zde premiéry Janáčkovy Jenůfy, Straussovy Sinfonie domestiky, seznámil se zde s Dvořákovým Requiem, Čajkovského symfoniemi. Během studia dochází také k prvním kontaktům s katolickým knězem a básníkem Jakubem Demlem, se kterým velmi sblížil a který jej učil poznávat duchovní literaturu. Seznámil jej i s Josefem Florianem, zakladatelem rozsáhlého katolického nakladatelství Dobré dílo ve Staré Říši na Moravě. Ještě před maturitou se Otto Albert rozhodl více nestudovat a vydal se do Staré Říše k Florianovi. U něj studoval francouzské autory, seznamoval se s obrazy a sbírkami lidových písní a odmítal se vrátit domů. Nakonec mu byl návrat domů nařízen soudem a jeho otec rozhodl, že dostuduje v Praze, kam se také celá rodina přestěhovala.
Když Otto úspěšně odmaturoval, vrátila se celá rodina do Martínkova a Otto váhal mezi studiem na pražské konzervatoři a návratem do Staré Říše. Tam také na čas znovu odešel. Na začátku školního roku 1910-1911 však úspěšně složil zkoušku do třetího ročníku kompozičního oddělení pražské konzervatoře, které bylo přípravou na mistrovskou školu Vítězslava Nováka. Několik dní před koncem školního roku studium přerušil a odjel do Staré Říše. V početné rodině Josefa Floriana strávil devět let a zúčastnil se vydávání velké řady pozoruhodných a vzácně (bibliofilsky) vypravených knih i článků od vynikajících, převážně katolických autorů, u nás v té době většinou neznámých. Ve Staré Říši pracoval také nadaný hudebník Antonín Stříž, s nímž O. A. Tichý jako klavírista mohl přehrát téměř celou violoncellovou literaturu. Zde také poprvé poznal hlubokou krásu gregoriánského chorálu, a to rovněž především v citlivé interpretaci Antonína Stříže.
V roce 1919 Otto Albert Tichý odjíždí do Paříže, kde začíná studovat na Schole Cantorum Vincenta d‘Indy – významného a váženého hudebního skladatele, organizátora, spisovatele i pedagoga. Tato škola měla hluboké duchovní zaměření i vzácnou odbornou úroveň. Tichý zde studuje hru na varhany, gregoriánský chorál a přímo u Vincenta d‘Indy kompozici. V dalších letech kontrapunkt a harmonii. Na Schole má při sborovém zpěvu příležitost seznámit se prakticky i s hudbou 16.–18. století, s vokální polyfonií, o kterou se v té době u nás nikdo nezajímal, dokonce i v Německu byl přístup k ní spíše historický.
Po zdárném ukončení studia se Tichý živil jako soukromý učitel a varhaník. Přijímá nabídku stát se ředitelem kůru u Notre Dame a současně profesorem hudby na dominikánském gymnáziu ve švýcarském Lausanne. Prožil šest let ve Francii a deset let ve Švýcarsku. V roce 1936 se však vrací do vlasti, kde je jmenován dómským kapelníkem v katedrále sv. Víta v Praze. Přichází s ideály a nadějemi, ale zase potrvá dalších deset let, než se jeho život upraví alespoň tak, aby vyvázl z největší hmotné i finanční nouze. V Praze je totiž v hudebních kruzích dlouho přijímán jako nežádoucí cizinec. O jeho znalosti ani o jeho skladby není zájem. Místo regenschoriho u sv. Víta zdaleka neodpovídalo postavení, kterého dosáhl v Lausanne. Světlou výjimkou v této době je několikaletá práce s dirigentem Miroslavem Venhodou. Společně zakládají soukromou internátní hudební školu pro mladé talentované chlapce – Scholu Cantorum. S nimi pořádají koncerty duchovní hudby a vydávají až do roku 1950 Praporec, časopis pro lidovou hudbu duchovní.
Poválečná doba Tichému přináší jisté zadostiučinění. V roce 1946, na přímluvu profesora B. A. Wiedermanna, je O. A. Tichý konečně přijat jako učitel na pražskou hudební konzervatoř. Svízelnou chudobu vystřídá solidní finanční ohodnocení a radostná práce s posluchači varhanního oddělení. Vyučuje zde sborový zpěv, gregoriánský chorál, improvizaci, varhanní doprovod, dirigování, latinu, francouzštinu. Čas pro vyučování hry na varhany zbýval Tichému jen pro několik málo žáků. Na několik měsíců je přizván k vyučování na právě vzniklé Hudební akademii (AMU), ale udeří nová pohroma: rok 1948 a nástup komunistů. Rázem se činnost Tichého stává nežádoucí. Z akademie je vyhoštěn, ale na konzervatoři zůstane plně respektován, zejména pro své mnohostranné vzdělání. Setrval zde celých dvacet let, jistě i díky tehdejšímu řediteli konzervatoře, dr. Václavu Holzknechtovi, který zdatně tlumil komunistickou averzi vůči varhannímu oddělení. V sedmdesáti pěti letech O. A. Tichý odchází z konzervatoře, rok předím opustil místo regenschoriho u sv. Víta. Pokračuje však v kompoziční činnosti a také překládá knihy, většinou nábožensko-filozofického rázu, i když jeho skladby i překlady jsou psány jen „do zásuvky“, bez naděje na vydání. Zemřel ve věku 83 let, ale ještě den před svou smrtí napsal na závěr své veliké kantáty Rodné zemi své obvyklé Deo gratias, Díky Bohu! Odešel v neděli 21. října 1973 v chrámu sv. Víta, nedaleko svého kůru, když jako obvykle při odchodu po mši pokleknul na chvíli u hrobu pana biskupa Antonína Podlahy.
Kyrie a Gloria (20)
pro smíšený sbor a capella
Nativité (43)
Narození Páně
vánoční kantáta pro sóla, sbor, varhany a orchestr
Missa in honorem Sancti Aloisii (44)
pro čtyřhlasý smíšený sbor a capella
Missa en l‘ honeur de St. Louis de Gonzague (46)
pro čtyřhlasý smíšený sbor a capella
vydáno v Ženevě
Missa in honorem Sancti Amedei (48)
pro čtyřhlasý mužský sbor a capella
Cantate pour premiere messe (55)
sóla, smíšený sbor, varhany
Svatý Vít (111)
sóla, smíšený sbor, varhany
asi motteto
Kyrie (117)
pro čtyřhlasý smíšený sbor a capella
Missa festival in honorem Sti Alberti Magni (140)
pro čtyřhlasý smíšený sbor a capella
Missa in honorem Sti Adalberti (152)
pro čtyřhlasý smíšený sbor a capella
Missa pastoralis in honorem Jesu Infantis in Praga (166)
pro čtyřhlasý smíšený sbor a varhanny
Missa pastoralis in honorem Jesu Infantis in Praga (166b)
orchestrální verze (partitura a hlasy)
Dětská vánoční mše (171b)
slavnostní mše ke cti Ježíše Krista Krále
1953
ztraceno
Missa brevis (201)
čtyřhlasý smíšený sbor bez průvodu (jednotlivé hlasy)
Jezu Kriste příteli – svatý Jene Křtiteli (204)
smíšený sbor, varhany
Missa de quadragessime (Mše in C) (222)
pro tří- až čtyřhlasý smíšený sbor a capella
mše bez Creda
Missa in honorem Beatae Mariae Virginae in coelum Assumptae (225)
v archivu sv. Víta
Zpěvy – České mešní ordinarium (259)
slavnostní liturgie v jazyce českém
Gloria in excelsis Deo (289)
Vánoční kantáta
pastorální mše pro sóla, sbor, varhany a orchestr slova F. Rejl
České zemi (314)
kantáta s dvěma melodramy
Chant de jeunesse catolique
pro sbor a klavír
Svatý Václave (28)
pro tenor, bas, sbor a klavír (varhany) úprava chorálu z 13. století
1922
Ave Maria (33b)
fis moll
pro čtyřhlasý smíšený sbor a capella
Tu es Petrus (35)
moteto pro čtyřhlasý smíšený sbor a capella
Sub tuum praesidium (36)
moteto pro čtyřhlasý smíšený sbor a capella
Tantum ergo a Postula a me (52)
dva čtyřhlasé smíšené sbory s doprovodem varhan
A Notre-Dame du Chene (54)
chvalozpěv pro sóla, smíšený sbor a varhany
De profundis (56)
pro čtyřhlasý smíšený sbor a capella
Tu es Petrus (61)
moteto pro čtyřhlasý smíšený sbor a varhany
Jubilate Deo (64)
moteto pro čtyřhlasý smíšený sbor a capella
vyšla v Praporci roku 1950
Petit Antoine est mort (65)
píseň pro sóla, sbor a klavír
Tu es Petrus (66)
moteto pro čtyřhlasý smíšený sbor a capella
O quam suavis (66)
moteto pro čtyřhlasý smíšený sbor a capella
L‘hymne a Céphas (67)
pro dvě sóla a čtyřhlasý smíšený sbor a capella
Pange lingua (68)
pro čtyřhlasý smíšený sbor a capella
Perfice gressus meos (72)
moteto pro čtyřhlasý smíšený sbor a capella
L‘Orayson a Nostre Dame (82)
Modlitba k Panně Marii
pro sóla, smíšený sbor a varhany
La Nuit: Rondeau (90)
pro čtyřhlasý smíšený sbor a capella
Ave Maria (93)
pro čtyřhlasý smíšený sbor a varhany
Ave Maria (93)
pro čtyřhlasý smíšený sbor a varhany
La paix soit avec vous (94)
Pokoj buď s Vámi
pro sóla, smíšený sbor a varhany
Tantum ergo sacramentum (96)
pro čtyřhlasý smíšený sbor a varhany
Tantum ergo sacramentum (96)
pro čtyřhlasý smíšený sbor a varhany
Sacerdos et Pontifex (98)
pro čtyřhlasý smíšený sbor
Benedicite gentes (107)
pro tenor sólo, sbor a varhany
Gloria et honore (112)
Offertorium in festo Sti Venceslai
moteto pro čtyřhlasý smíšený sbor a varhany
Salut – IV. Tantum ergo (113)
pro čtyřhlasý smíšený sbor a capella
Tui sunt coeli (114)
moteto na Hod Boží vánoční pro čtyřhlasý smíšený sbor a varhany
Vy pastýřové stávéte (115)
hanácká koleda – úprava pro sedmihlasý smíšený sbor a capella
Tři Králové (116)
podle staré francouzské koledy pro čtyřhlasý smíšený sbor
Ave, anima piisima! (121)
pro čtyřhlasý smíšený sbor a capella
1939
K blahoslavené Zdislavě (125)
pro čtyřhlasý smíšený sbor a capella
Beatus vir (129)
moteto pro čtyřhlasý smíšený sbor a varhany
Confirma hoc, Deus (130)
moteto pro čtyřhlasý smíšený sbor a žesťový kvintet
Radostně již z duše celé... (133b)
úprava vánoční mešní písně pro čtyřhlasý smíšený sbor, malý orchestr a varhany
Ecce sacerdos magnus (137)
pro čtyřhlasý smíšený sbor a varhany
Sicut in holocaustis (138)
pro čtyřhlasý smíšený sbor a varhany
Ecce sacerdos magnus (141)
pro čtyřhlasý smíšený sbor a capella
Vesel se nebes Královno (147)
antifona pro dobu velikonoční pro čtyřhlasý smíšený sbor a capella
1946
Confirma hoc, Deus (148)
moteto pro čtyřhlasý smíšený sbor a varhany
Confirma hoc, Deus (148)
moteto pro čtyřhlasý smíšený sbor a varhany
Prosba k sv. Vojtěchu (155)
pro čtyřhlasý smíšený sbor a capella ze druhého sborníku mužských sborů
Chorál ženců (156)
pro čtyřhlasý smíšený sbor a capella na slova P. Kleta
Improperium a Píseň k sv. Josefu (160)
pro čtyřhlasý smíšený sbor a varhany
Šest vánočních písní (171)
pět písní pro sólo a varhany, šestá píseň pro čtyřhlasý smíšený sbor a varhany
Tui sunt caeli (198)
Offertorium ad III. Missam in Nativitate Domini
pro čtyřhlasý smíšený sbor a varhany
Panis angelicus (203)
moteto pro čtyřhlasý smíšený sbor a capella
5× Tantum ergo (214)
Tříkrálové Tantum ergo – pro čtyřhlasý mužský sbor a capella Tantum ergo k Panně Marii Andělské – pro čtyřhlasý smíšený sbor a capella Tantum dorické (Lento) – pro čtyřhlasý mužský sbor a capella Tantum ergo (Moderato) – pro čtyřhlasý smíšený sbor a capella Tantum ergo (Lento) – pro čtyřhlasý mužský sbor a capella
Dextera Domini fecit virtutem (215)
moteto pro čtyřhlasý smíšený sbor a capella
I. a II. Tantum ergo (217)
pro čtyřhlasý smíšený sbor a capella
Ad te Domine, levavi (227)
Offertorium I. neděle adventní
moteto pro čtyřhlasý smíšený sbor a capella
Continuo hoc Deus (228)
Offertorium na Boží Hod svatodušní
moteto pro smíšený sbor, žesťový kvintet a varhany
Benedixisti Domine, Terrem tuam (229)
Offertorium na III. adventní neděli
pro smíšený sbor a varhany
Deus, tu convertus (230)
Offertorium na II. adventní neděli
moteto pro smíšený sbor a varhany
Dominabitur a mari in C dur (231a)
Graduale in festo DNJCh Regis
pro smíšený sbor
Dominabitur a mari in fis moll (231b)
Graduale in festo DNJCh Regis
pro smíšený sbor
Exaltate eum (232)
Offertorium pro Missa pro eligendo S. Pontifice
moteto pro smíšený sbor
Lauda anima (233)
Dominica post Pascha
pro smíšený sbor
Non duplices sermonem (234)
pro smíšený sbor a varhany
Precatus est Moyzes (235)
Offertorium XII. neděle post Fent.
pro smíšený sbor a varhany
Sbory k Božímu tělu (236)
Ego sum panis vivus Caro mea O quam suavis O sacrum convivium
pro smíšený sbor
Terra tremuit (237)
pro smíšený sbor
Hospodine, pomiluj ny (238a)
pro smíšený sbor
Zdrávas královno (238b)
pro smíšený sbor
Svatý Václave (238c)
pro smíšený sbor
Tui sunt caeli (239)
F dur
pro smíšený sbor
Ad festum nostri Celsissimi Domini Archiepiscopi Joseph Beran (242)
pro čtyřhlasý smíšený sbor a capella
Angelis suis mandavit dete (274)
moteto pro smíšený sbor a capella
Non participentur sancta (278)
moteto pro čtyřhlasý smíšený sbor a capella
Invokace (280)
pro čtyřhlasý smíšený sbor a capella
Čtyři chvály Krista (294)
pro sóla, smíšený sbor a varhany slova F. Rejl
Tys věčný Král a Bůh náš (296)
pro sóla, smíšený sbor a varhany slova F. Rejl
Pozdravy rodné zemi (303)
I. Pod Zvičinou – sólo zpěv a klavír II. Domov – sólo zpěv a klavír III. Balada o jabloňovém květu – sóla, smíšený sbor a klavír
1972
Deus firmavit orbem terrae (304)
moteto pro čtyřhlasý smíšený sbor a capella
Trois chansones tchécoslovaques (307)
harmonizace pro čtyřhlasý smíšený sbor a capella
Trois chansones de soldates tchécoslovaques (308)
harmonizace pro smíšený sbor a capella
Regarde-nous d‘en-haut, Notre Mere (317)
pro čtyřhlasý smíšený sbor a capella
Shlédni na nás, Matko naše (317)
čtyřhlasý smíšený sbor a capella
Večerní modlitba (326)
pro čtyřhlasý sbor
1944
Joyeux Noël (70)
harmonizace písně ze 16. stol. úprava pro čtyřhlasý mužský sbor
Noëls anciens (70b)
Tři starodávné koledy
pro mužský sbor
vydala Schola Cantorum Paříž
Berceuse (76)
Ukolébavka
pro sóla, sbor a harmonium
Sortie de messe (86)
pro čtyřhlasý mužský sbor a capella
Ave Maria (87)
pro čtyřhlasý mužský sbor a capella
Deux „Tantum ergo“ (88)
pro čtyřhlasý mužský sbor a capella
Lamento (89)
pro čtyřhlasý mužský sbor a capella
Deux motifs moraves (91)
pro čtyřhlasý mužský sbor a capella
La haut l‘astre a relui a Moi je reste vieux garcon (92)
Tam nahoře zazářila hvězda a Já zůstávám starým chlapcem
pro čtyřhlasý mužský sbor a capella
Ave Maria (99)
pro čtyřhlasý mužský sbor a capella
Da Pacem Domine (101)
moteto pro čtyřhlasý mužský sbor a capella
Hi sunt ante thronum Dei (102)
moteto pro čtyřhlasý mužský sbor a capella
O quam suavis (104)
moteto pro čtyřhlasý mužský sbor a capella
Všecka jsi krásná, ó, Maria (110)
pro čtyřhlasý mužský sbor a capella
Tantum ergo (122)
pro čtyřhlasý mužský sbor a capella
Haec dies, quam fecit Dominus (173)
moteto pro čtyřhlasý mužský sbor a capella
Laudete dominum (175b)
moteto pro čtyřhlasý mužský sbor a capella
5× Tantum ergo (214)
Tříkrálové Tantum ergo – pro čtyřhlasý mužský sbor a capella Tantum ergo k Panně Marii Andělské – pro čtyřhlasý smíšený sbor a capella Tantum dorické (Lento) – pro čtyřhlasý mužský sbor a capella Tantum ergo (Moderato) – pro čtyřhlasý smíšený sbor a capella Tantum ergo (Lento) – pro čtyřhlasý mužský sbor a capella
Svatováclavský chorál a fuga (246)
pro mužský a dětský sbor a varhany
Spi, mé Dítě zlaté (291)
úprava pro čtyřhlasý mužský sbor a capella ukolébavka z Vánoční kantáty slova F. Rejl
Tvé oči (309)
pro čtyřhlasý mužský sbor a capella slova F. Rejl
Maria, veď nás (311)
pro čtyřhlasý mužský sbor a capella
Pod ochranu Tvou se utíkáme (108)
pro sbor unisono a varhany
1936
Zdrávas, Hvězdo mořská (109)
pro sbor unisono a varhany
Přivedeny budou (128)
moteto pro tři ženské hlasy a capella
1940/41
Povzdech k sv. Vojtěchu (154)
sborová píseň pro ženský sbor ze „Tří dvouhlasých sborů“
1947
Decet huius cunctis horis (161)
pro sbor unisono a varhany
Tři vánoční písně (324)
pro ženský dvouhlas
vyšlo v Praporci roku 1949
Entre le boef et l‘ane gris
ženský sbor
SUMOVÁ, Tereza (ed.): Rythmes et Poésies. Otto Albert Tichý 1890–1973, Praha 2003. Sborník vzpomínek a statí vydaný k 30. výročí úmrtí O. A. Tichého.
HAVEL, Josef: Otto Albert Tichý, Závěrečná písemná absolventská práce. Konzervatoř v Kroměříži, rkp. Kroměříž, 2004, k dispozici v NKP v Praze
© Unie českých pěveckých sborů, 2003-2024
Publikování nebo šíření obsahu bez předchozího souhlasu je zakázáno. Za obsah textů odpovídají jejich autoři.