28. Mezinárodní festival adventní a vánoční hudby s Cenou Petra Ebena

Ve dnech 30. 11.– 1. 12. 2018 se uskutečnil v Praze již 28. ročník tradičního Mezinárodního festivalu adventní a vánoční hudby, jehož pořadatelem je Festivalová a organizační kancelář OR-FEA Praha. Festivalu, který se konal za finanční podpory Ministerstva kultury ČR pod záštitou Hl. města Prahy, se zúčastnilo celkem 16 pěveckých sborů z 9 zemí.



Jiří Kolář, pátek 7. prosince 2018
Magazín > Názory

Mezinárodní festival adventní a vánoční hudby s Cenou Petra Ebena

Mezinárodní festival adventní a vánoční hudby s Cenou Petra Ebena / archiv festivalu

Ve dnech 30. 11.– 1. 12. 2018 se uskutečnil v Praze již 28. ročník tradičního Mezinárodního festivalu adventní a vánoční hudby, jehož pořadatelem je Festivalová a organizační kancelář OR-FEA Praha. Festivalu, který se konal za finanční podpory Ministerstva kultury ČR pod záštitou Hl. města Prahy, se zúčastnilo celkem 16 pěveckých sborů z 9 zemí (České republiky, Dánska, Estonska, Jihoafrické republiky, Lotyšska, Německa, Polska, Slovinska a nesoutěžní sbor ze Švédska). Program festivalu byl bohatý. Kromě soutěžních vystoupení, která mohli zájemci shlédnout v pátek 30. 11., 14.00 – 16.00 a v sobotu 1. 12., 10.00 – 16.00 ve Velkém sále Pražského Hlaholu, měly zúčastněné sbory příležitost vystoupit též koncertně v Kostele U Salvátora, Salvátorská 1, Praha 1 (30.11., 10.30 – 17.00) a na Staroměstském náměstí (1. 12., 12.00 – 16.30), kde se na závěr v souvislosti s rozsvícením Vánočního stromu konal i jejich společný koncert. Závěrečný galakoncert se soutěží o Grand Prix festivalu, vyhlášením výsledků a předáním cen umístili pořadatelé do Kongresového sálu hotelu Olšanka, Táboritská 23, Praha 3 – Žižkov.

Soutěžní část festivalu, kterou hodnotila porota ve složení Jaroslav Brych, Lukáš Vasilek a Johann van Der Sandt (Jižní Afrika), byla rozdělena do 4 kategorií: A – Dětské sbory do 16 let (S, A); B – Mužské a ženské sbory mládeže a dospělých od 25 zpěváků; C – Smíšené sbory mládeže a dospělých od 25 zpěváků; D – Komorní sbory mládeže a dospělých do 24 zpěváků. Podrobné výsledky soutěže je možné nalézt na výsledkové listině.

Domácí sborová reprezentace byla tentokrát velice úspěšná a ve třech z výše uvedených kategorií obsadila s bohatým bodovým ziskem 1. místo ve zlatém pásmu. Byly to Dětský pěvecký sbor Zvonky, Praha (Jarmila Novenková), který získal navíc ještě Zvláštní cenu poroty za hlasovou kulturu, komorní sbor I Dilettanti, Praha (Čeněk Svoboda) a velký dívčí sbor Abbellimento, Praha (Jarmila Novenková), který si vydobyl dokonce absolutní vítězství festivalu – Grand Prix 2018.

Stříbrné diplomy získaly v kategorii Komorních sborů mládeže a dospělých Domažlický gymnaziální sbor Bel Canto (Alžběta Johánková) a Pěvecký sbor Hlahol, Chomutov (Miroslav Šulc) a v kategorii Velkých smíšených sborů mládeže a dospělých Smíšený pěvecký sbor

Gymnázia Havířov (Sylva Mokrošová). Těsně pod hranicí stříbrného pásma zůstal Komorní sbor Mittitur, Šternberk (Tamara Markholdová).

Ze zahraničních sborů se nejvíce líbil zkušený lotyšský velký smíšený sbor Norise (Alise Kokněviča), vítěz této kategorie, oceněný navíc Zvláštní cenou poroty za dramaturgii soutěžního vystoupení (Eriks Ešenvalds: Lux aeterna; Knut Nystedt: Gloria; Petr Eben: Salve Regina; Vytautas Miškinis: O salutaris; Lucia Garuta: Musu Tevs).

Součástí festivalového klání byla jako obvykle i Mezinárodní soutěž o Cenu Petra Ebena, kterou mohl získat sbor za nejlepší festivalové provedení jeho skladby. Soutěžilo o ni celkem 8 pěveckých sborů (2 zahraniční a 6 domácích) ve skladbách Salve Regina (z cyklu Čtyři sbory na latinské texty), Air (z cyklu Catonis Moralia), Megalorosyne, Algedon, Kalokagathia (z cyklu Řecký slovník), Slunečko zachodí, Stálá láska (z cyklu Láska a smrt), Oči všech se upírají (Žalm 104), Vzhůru, bratři milí (z cyklu Lidové písně a koledy) a Ešče si já pohár vína (z cyklu Národní písně pro smíšený sbor). Ebenovy skladby, které soutěžní přehlídka nabídla, byly různého rozsahu a interpretační náročnosti, proto porota po zásluze udělila tuto Cenu nejúspěšnějšímu letošnímu festivalovému sboru – Komornímu dívčímu sboru Abbellimento, Praha (Jarmila Novenková) za nejzdařilejší provedení tří částí z jeho Řeckého slovníku.

Soutěžní programy domácích i zahraničních pěveckých sborů nabídly převážně hudbu skladatelů druhé poloviny 20. a 21. století. Z českých autorů to byli vedle P. Ebena např. J. Hanuš, I. Hurník, O. Kvěch, J. Seidel, J. Vičar, O. A. Tichý, A. Tučapský nebo J. Vičar, ze zahraničních pak nejčastěji O. Gjeilo a další u nás již dobře známí skladatelé z pobaltských republik, Maďarska, Norska, Polska, Slovinska a dalších zemí – M. Bojensen, E. Ešenvalds, L. Garuta, V. Miškinis, D. Močnik, S. Moryto, K. Nystedt, G. Orbán, A. Pärt, J. Rutter, U. Sisask, J. Szymko, V. Tormis, G. Young, M. Zieleński aj. Spíše vzácně se objevily skladby mistrů renesance, baroka a romantismu, jako byli M. Franck, J. Gallus Handl, L. Grossi da Viadana, H. L. Hassler, J. S. Bach, A. V. Michna, nebo J. Brahms a F. Mendelssohn-Bartholdy.

28. ročník pražského Mezinárodního festivalu adventní a vánoční hudby znovu prokázal, že si udržuje nejen trvalý zájem domácích a zahraničních pěveckých sborů, ale i svou velmi dobrou uměleckou a organizační úroveň.


Publikování nebo šíření obsahu bez předchozího souhlasu je zakázáno. Za obsah textů odpovídají jejich autoři.

O nás   Kontakty   Inzerce   Podmínky užívání   Cookies

Časopis Cantus   Festa academica   czech-choirs.eu (en)