...
redakce, sobota 1. ledna 2005
Magazín > Naši skladatelé
Antonín Dvořák
Langhans / Langhans
Antonín Dvořák se narodil 8. září 1841 v Nelahozevsi jako syn řezníka. Vyrůstal však v hudebním prostředí, neboť jeho otec byl zároveň náruživým citeristou. Také jeho strýcové byli dobrými lidovými muzikanty. Strýc Jan hrál velmi dobře na housle a strýc Josef, nadaný výborným hudebním sluchem, ovládal kromě houslí i trubku. Od útlého věku byl tedy hudební talent malého Antona, jak mu v rodině říkali, rozvíjen. Přesto ale rodiče předpokládali, že Antonín převezme živnost, a otec jej proto chtěl dát učit řezničině. V listopadu roku 1856 Antonín obdržel výuční list, ale v září roku 1957 je již v Praze, coby student pražské varhanické školy, jak se tehdy říkalo pražskému Ústavu pro církevní hudbu. Dvouleté studium Dvořák ukončil s hodnocením „výborný, ale spíše praktický talent; praktické vědomosti zdají se býti vší jeho snahou, v teorii je slabší“. Kromě studia na varhanické škole docházel současně do německé pokračovací školy v Panny Marie Sněžné (při františkánském klášteře) a navíc se i aktivně zúčastňoval pražského hudebního života. Stal se členem orchestru Cecilské jednoty a jako jeden z jejích violistů se zúčastňoval nejen všech vlastních koncertů Jednoty, ale i ostatních koncertů, při kterých tento orchestr působil.
Po ukončení studia se chtěl navrátit domů, ale nemohl tam zůstat. Otcova živnost upadala a bylo na čase, aby se o sebe Antonín postaral sám. Vrátil se tedy do Prahy, kde přijal místo violisty v oblíbené pražské kapele Karla Komzáka, která se později stala základem orchestru Prozatímního divadla. Kromě práce orchestrálního violisty živily ho i hodiny klavírní hry. Hře na klavír vyučoval i Josefinu Čermákovou (nar. 17. 1. 1849), tehdy šestnáctiletou novicku Prozatímního divadla, sestru jeho budoucí choti Anny. Navzdory tomu, že se o něm v rodině říkalo, že „Anton se ženských bojí“, Dvořák se do Josefiny zamiloval. Láska však nebyla opětovaná a Dvořák vložil svůj žal do osmnácti písní s klavírním doprovodem na text Gustava Pflegera-Moravského. Cyklus nazval „Cypřiše“ a později některé písně z něj ještě upravil pro smyčcový kvartet pod názvem „Večerní písně pro smyčcový kvartet“. Kromě Cypřišů vznikly v této době i první dvě symfonie, první verze opery Král a uhlíř a další skladby.
Teprve Hymnus (na text básně Dědicové Bílé hory Vítězslava Hálka) znamenal však ve Dvořákově tvůrčím životě jistý zlom. Ihned pro dopsání jej Ludevít Procházka označil v Hudebních listech za „skladbu velkolepě zosnovanou a plnou hlubokého důmyslu a vzletu“, kterou prý Dvořák psal „krví svého srdce“. Provedení v březnu 1873 se ujal autorův přítel, Karel Bendl, sbormistr pražského Hlaholu – do té doby mužského sboru, jež se tehdy poprvé, byť zatím jen přechodně, představil jako sbor smíšený. Koncertu v Novoměstském divadle se účastnilo 300 pěvců a orchestry obou zemských divadel, německého i českého. O půl roku později se Dvořák oženil s dcerou pražského zlatníka Annou Čermákovou. V druhém Dvořákově tvůrčím období vznikla i druhá verze opery Král a uhlíř a symfonie Es dur a d moll.
Ve třetím tvůrčím období se Dvořák obrací ke svému nitru. Kromě řady komorních děl vzniká především rozsáhlé oratorium Stabat mater, komponované v čase bolesti nad ztrátou dvou dětí. Dvořák za pomoci Johanessa Brahmse získává státní stipendium, hraje na varhany v pražských kostelích, dává hodiny klavíru a neúnavně komponuje. Z tohoto období pochází i jednoaktovka Tvrdé palice a tragická opera Vanda. Příznivý obrat nastal roku 1878, kdy na Brahmsovo doporučení vyšly u berlínského nakladatele Simrocka Moravské dvojzpěvy a první řada Slovanských tanců.
Dvořákovo čtvrté tvůrčí období bývá nazýváno slovanským. Základem jeho tvorby zde je česká, moravská i ruská lidová píseň a rytmické prvky i ráz lidových tanců. Kromě Slovanských tanců vznikají tři Slovanské rapsodie, symfonie D dur, orchestrální Polonéza a s komorních děl např. smyčcový kvartet D dur, v němž Dvořák cituje slovanskou hymnu Hej, Slované! V dalším tvůrčím období vznikají pak Legendy, předehra Husitská, kantáty Svatební košile a Svatá Ludmila.
Úspěch Moravských dvojzpěvů, Slovanských tanců a zejména Stabat mater otevřel Dvořákovi cestu do Anglie. Při jeho prvním z devíti anglických zájezdů jej na londýnském nádraží uvítal sám slavný anglický nakladatel Alfred Henry Littleton. V červnu 1891, při svém pátém zájezdu do Anglie, převzal Dvořák čestný doktorát cambridgské univerzity.
Šesté tvůrčí období zahajuje druhá řada Slovanských tanců, které brzy následují symfonie G dur, předehry V přírodě, Karneval a Othello, opera Jakobín, Requiem a Te Deum. V roce 1890 byl zvolen řádným členem České akademie věd a umění a v roce 1891 kromě čestného doktorátu z Cambridge převzal i čestný doktorát filosofie na české univerzitě v Praze. Zároveň se stal profesorem skladby, instrumentace a nauky o formách na pražské konzervatoři. Mezi jeho žáky byli i Josef Suk a Vítězslav Novák.
V roce 1892 přišla nabídka místa ředitele Národní konzervatoře hudby v New Yorku. Po jistém váhání Dvořák přijal. Tím začíná jeho předposlední, tzv. americké tvůrčí období. V této době se v jeho tvorbě objevuje vliv melodických a rytmických zvláštností hudby amerických černochů i Indiánů. Americe bylo již určeno i ještě v Praze vzniklé Te Deum, které následovala kantáta Americký prapor. Nejznámějším dílem tohoto období je ovšem jeho devátá symfonie e moll s podtitulem „Z nového světa“. Kromě toho vznikl i violoncellový koncert, Americký kvartet F dur, suita A dur, Biblické písně a Humoresky.
Po definitivním návratu z USA se Dvořák vrátil na místo profesora pražské konzervatoře. V této době vznikají symfonické básně inspirované K. J. Erbenem. Jsou to Vodník, Polednice, Zlatý kolovrat a Holoubek. Dvořák posléze píše i své poslední opery: Čerta a Káču, Rusalku a Armidu. Po smrti Brahmse se stává členem poroty pro státní ceny a spolu s Jaroslavem Vrchlickým je jmenován členem panské sněmovny ve Vídni. Po Bennewitzově odchodu nastupuje na místo uměleckého ředitele pražské konzervatoře. Zemřel 1. května 1904 v Praze, raněn mozkovou mrtvicí.
Mše B dur (B: 2)
komponováno: mezi 1857–1859 nezvěstná Mše f moll (B: 806)
komponováno: před r. 1869 nezvěstná, skutečná existence nejistá Mše D dur, op. 86 (tzv. „Lužanská“)
verse I.: pro sóla (S,A,T,B), smíšený sbor a varhany (B: 153) komponováno: 26. března–17. června 1887 první provedení při konsekraci zámecké kaple v Lužanech (Plzeňský Hlahol, sborm. J. Vieweg, sóla: Zdeňka Hlávková, Anna Dvořáková, R. Huml, O. Schwenda, varhany: Josef Klička, dir. A. Dvořák) verse II.: pro sóla (S,A,T,B), smíšený sbor a orchestr (B: 175) komponováno: 24. března–15. června 1892 části: dedikace "Panu Jos. Hlávkovi, presidentu České akademie ... v Praze" Requiem, op. 89
(B: 165)
pro sóla, sbor a orchestr části: komponováno: 1. ledna–31. října 1890 premiéra: 9. října 1891, Birmingham, dir. Antonín Dvořák poznámka na skice skladby: "Toto Requiem jsem psal pro festival v Birminghamu v Anglii a sám osobně řídil dne [—] října 1891"
Hymnus, op. 30
z básně "Dědicové Bílé hory" kantáta pro smíšený sbor a orchestr text: Vítězslav Hálek versio I.: (B: 27) komponováno: ?–3. červen 1872 premiéra: 9. března 1873, Praha, Hlahol pražský, Karel Bendl dedikace: "Vítězslavu Hálkovi" versio II.: (B: 102)
komponováno: ? 8.–15. ledna 1880 premiéra: 14. března 1880, Praha, Hlahol pražský, orchestr "Filharmonie", Karel Knittl versio III.: (B: 102)
komponováno: –3. května 1884 premiéra: ? 13. května 1885, Londýn, Geaussent's Choir, Karel Knittl Stabat mater, op. 58 (B: 71)
kantáta pro sóla, sbor a orchestr části: text: Jacopone da Todi komponováno: 19. února–7. května 1876 (skica), říjen–13. listopadu 1877 (autograf) premiéra: 23. prosince 1880, Praha, dir. Adolf Čech dedikace: "Der Prager Tonkünstler Societät" Svatební košile, op. 69 (B: 135) balada pro sóla, sbor a orchestr text: Karel Jaromír Erben komponováno: 26. května–27. listopadu 1884 premiéra: 28. března 1885, Plzeň, dir. Antonín Dvořák poznámka na autografu partitury: "Psáno pro slavnost hudební na rok 1885 v Birminghamu" Žalm 149, op. 79
text: Bible Kralická versio I.: kantáta pro mužský sbor a orchestr (B: 91) komponováno: 13. ledna–24. února 1879 premiéra: 16. března 1879, Praha, Pražský Hlahol, dir. Karel Knittl dedikace: "Slavnému zpěváckému spolku Hlaholu v Praze" versio II.: kantáta pro smíšený sbor a orchestr (B: 154) komponováno: ? červenec 1887 premiéra: ? 7. června 1891, Praha, Pražský Hlahol, dir. Josef Klička Americký prapor, op. 102 (B: 177) (The American Flag) kantáta pro sóla, smíšený sbor a orchestr (4 části) text: Joseph Rodman Drake komponováno: 3. srpna 1892–8. ledna 1893 premiéra: 4. května 1895, New York, dir. Frank G. Dossert Te Deum, op. 103 (B: 176) pro sóla (S, B), smíšený sbor a orchestr části: komponováno: 25. června–28. července 1892 premiéra 21. října 1892, New York, dir. Antonín Dvořák dedikace: "k uctění památky Kolumbovi" Svatá Ludmila, op. 71 (B: 144) oratorium pro sóla, sbor a orchestr text: Jaroslav Vrchlický komponováno: 17. září 1885–30. května 1886 premiéra: 15. října 1886, Leeds, dir. Antonín Dvořák dedikace: "pěvecko-hudebnímu spolku Žerotín v Olomúci" pro scénické provedení přikomponovány recitativy 17. 8. 1901 (spolupráce s Václavem Judou Novotným) (B: 205) Hymna českého rolnictva, op. 28 (B: 143) pro smíšený sbor a klavír čtyřručně (orchestr) text: Karel Pippich komponováno 13. srpna 1885 premiéra: 14. března 1886, Plzeň, dir. M. V. Slezák Čtyři sbory pro smíšené hlasy, op. 29 (B: 59) Části: text: Adolf Heyduk (1, 2) a moravská lidová poezie (3, 4) komponováno: 1876 dedikace: "zpěváckému spolku v Turnově" V přírodě, op. 63 (B: 126) cyklus smíšených sborů Části: text: Vítězslav Hálek komponováno: 24.–27. ledna 1882 Slavnostní zpěv, op. 113 (B: 202) pro smíšený sbor a orchestr text: Jaroslav Vrchlický komponováno: 1900 dedikace: "K poctě 70. narozenin dr. Josefa Tragyho" Sborové písně pro mužské hlasy (B: 66) Části: text: Adolf Heyduk (3) a moravská lidová poezie (1, 2)
komponováno 12.–16. ledna 1877 Kytice z českých národních písní (B: 72) pro mužský sbor
Části: komponováno: 1877 Píseň Čecha (B: 73) pro mužský sbor text: F. J. Kamenický asi 1877 nedokončeno Pět sborů pro mužské hlasy (B: 87) na texty litevských národních písní, op. 27
pro mužský sbor Části: přel. František Ladislav Čelakovský komponováno: 1878 dedikace: "Slavnému Slovanskému zpěváckému spolku ve Vídni" Z Kytice národních písní slovanských, op. 43 (B: 76) (3) pro mužský sbor a klavír Části: 21. prosince 1877–6. ledna 1878 autor 4ruční úpravy: Dr. J. Zubatý (cca 1879) Moravské dvojzpěvy (B: 107) verze pro ženské kvarteto Části: lidové texty komponováno: 1880 (výběr)
Josef Bachtík, Antonín Dvořák v: Gracian Černušák, Bohumír Štědroň, Zdenko Nováček (red.), Československý hudební slovník osob a institucí, sv. 1., Praha 1963, str. 276–284
1. Kyrie
2. Gloria
3. Credo
4. Sanctus
5. Benedictus
6. Agnus Dei
1. Requiem aeternam (sóla, sbor)
2. Requiem aeternam (S sólo, sbor)
3. Dies irae (sbor)
4. Tuba mirum (sóla, sbor)
5. Quid sum miser (sóla, sbor)
6. Recordare (sólový kvartet)
7. Confutatis maledictis (sbor)
8. Lacrimosa (sóla, sbor)
9. Offertorium (sóla, sbor)
10. Hostias et preces (sóla, sbor)
11. Sanctus (sóla, sbor)
12. Pie Jesu (sóla, sbor)
13. Agnus Dei (sóla, sbor)Kantáty
1. Quartetto et solo (Stabat mater dolorosa)
2. Quartetto (Quis est homo)
3. Coro (Eja mater)
4. Basso solo e coro (Fac, ut ardeat cor meum)
5. Coro (Tui nati vulnerati)
6. Tenore solo e coro (Fac me vere tecum flere)
7. Coro (Virgo virginam)
8. Duo (Fac, ut portem Christi mortem)
9. Alto solo (In flammatus et accensus)
10. Quartetto e coro (Quando corpus)
1. Te deum laudamus
2. Tu rex gloriae
3. Aeterna fac cum sanctis
4. Dignare, DomineOratoria
Smíšené sbory
1. Místo klekání
2. Ukolébavka
3. Nepovím
4. Opuštěný
1. Napadly písně
2. Večerní les
3. Žitné pole
4. Vyběhla bříza běličká
5. Dnes do skoku a do písničkyMužské sbory
1. Převozníček
2. Milenka travička
3. Huslař
1. Zavedený ovčák
2. Úmysl milenčin
3. Kalina
4. Český Diogenes
1. Pomluva
2. Pomořané
3. Přípověď lásky
4. Ztracená ovečka
5. Hostina
1. Žal
2. Divná voda
3. Děvče v hájiŽenské sbory
Letěl holúbek
Zelenaj se
Šlo děvče na trávu
Veleť, vtáčku
Dyby byla kosa nabróšená
Literatura a prameny
Jarmil Burghauser, Antonín Dvořák. Thematický katalog, bibliografie, přehled života a díla, Praha 1960)
Jitka Slavíková, Dvořák a Anglie, Praha a Litomyšl 1994
Otakar Šourek, Život a dílo Antonína Dvořáka, Praha 1954
© Unie českých pěveckých sborů, 2003-2024
Publikování nebo šíření obsahu bez předchozího souhlasu je zakázáno. Za obsah textů odpovídají jejich autoři.