Sbormistr Pavel Jirák slaví půlkulaté narozeniny

Přinášíme další sbormistrovský portrét z pera prof. Jiřího Koláře

Pavel Jirák (nar. 26. 5. 1954, Jihlava) se narodil v Jihlavě a prožil dětství v početné rodině s podporou přirozené hudebnosti.



Jiří Kolář, sobota 25. května 2019
Magazín > Sborový život

Pavel Jirák

Jiří Varhaník / http://www.campanulajihlava.cz/

Základní hudební vzdělání získal v Lidové škole umění ve třídách Karla Prchala (housle) a Josefa Dvořáka (klavír, varhany). Po absolvování Gymnázia v Jihlavě pokračoval ve studiu historie a hudební vědy (Jiří Fukač, Rudolfa Pečman, Miloš Štědroň, Jiří Sehnal, Jiří Vysloužil, Jan Kostečka) na Filozofické fakultě Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Brně. Protože nesměl jako praktikující věřící vykonávat svoji profesi, byl v letech 1979 – 89 zaměstnán v České spořitelně. V roce 1991 složil rigorózní zkoušky na Masarykově univerzitě v Brně (PhDr.). Mnoho let pracoval jako muzikolog a odborný muzejní pracovník.

Od středoškolských studií působil v Komorním orchestru Horáckého symfonického orchestru, v orchestru Horáckého divadla a jako varhaník v jihlavských chrámech. V polovině 70. let se začala jeho téměř dvacetiletá spolupráce s Jihlavským chrámovým sborem Bohdana Sroky, se kterým postupně nastudoval a provedl četná díla z oblasti sakrální hudby (J. Blatný, Z. Blažek, F. X. Brixi, P. Eben, J. B. Foerster, J. Hanuš, G. F. Händel, L. Janáček, V. Kaprál, J. Novák, F. Picka, J. J. Ryba, F. I. Tůma aj.). V těchto letech byl pro něj velkým inspiračním zdrojem i jihlavský Festival sborového umění s uznávanou celostátní i mezinárodní prestiží.

Po roce 1990 se mj. zúčastňoval odborných seminářů Klubu sbormistrů pod vedením Lubomíra Mátla, Milana Uherka, Lumíra Pivovarského, Romana Válka a Ivana Sedláčka.

První kontakty s Komorním sborem Campanula navázal v roce 1988. Od roku 1989 se již datuje jeho společná práce s Helenou Zadinovou – Čermákovou ve vedení sboru, která vyústila k převzetí funkce sbormistra a uměleckého vedoucího od září roku 1990. Pavel Jirák rozšířil pěveckou sestavu sboru na současných 50 členů a zavedl systém dvou zkoušek v týdnu i pravidelnou hlasovou průpravu zpěváků. Obohatil dramaturgii o spolupráci nejen s jihlavskými hudebníky v Malém komorním orchestru, ale i s profesionálními sólisty. V devadesátých letech byl jedním z iniciátorů festivalu duchovní hudby Slavnosti varhan v Jihlavě. Při Pěveckém sdružení Campanula Jihlava začal od roku 1993 pracovat také Dětský pěvecký sbor Zvoneček, který dodnes vede jeho zakladatelka Mgr. Jana Jiráková.

Pavel Jirák přivedl svůj sbor k několika oceněním:

• stříbrné pásmo v celonárodní soutěži komorních smíšených sborů (Festival sborového umění Jihlava, 1993);

• zlaté pásmo v soutěži smíšených sborů na Pražských dnech sborového zpěvu (Praha, 1994);

• stříbrné pásmo na 1. mezinárodní sborové soutěži Bedřicha Smetany (Litomyšl, 1994)

• cena za stylovou interpretaci na Harantovských slavnostech historického zpěvu (Pecka, 1995);

• absolutní vítězství a titul laureáta na Festivalu adventní a vánoční hudby s Cenou Petra Ebena (Praha, 1995);

• cena za celkový umělecký výkon na Harantovských slavnostech historického zpěvu (Pecka, 1997);

• zlaté pásmo a Cena Petra Ebena za provedení skladby Salve Regina na Festivalu adventní a vánoční hudby (Praha, 1997);

• zlaté pásmo v soutěži smíšených sborů na Pražských dnech sborového zpěvu (Praha, 2000);

• Cena města Jihlavy za rok 2000-2001;

• čestný odznak Sborového svazu Dolního Rakouska a Vídně (2013).

V diskografii sboru lze jmenovat samostatná alba Musica spiritualis z roku 1998 a Mysterium (modern sacred choral music), 2005. Z roku 2006 pochází disk Koncert duchovní hudby, realizovaný společně s Mátlovým akademickým sborem ve Křtinách. Titul Mahler contemporaries – live from Mahler Jihlava, který vydala Arco Diva v roce 2015, obsahuje i sborovou nahrávku kantáty Josefa Bohuslav Foerstera Stabat mater, op. 56 pro smíšený sbor a varhany. V letech 1995 a 1996 sbormistr Pavel Jirák připravil sbor pro česko-francouzskou nahrávku skladeb Antonia Vivaldiho, Giacomo Pucciniho a Camilla Saint-Säense s dirigentem Michelem Moureau.

V uplynulých letech řídil sbormistr Jirák téměř 400 koncertů Pěveckého sdružení Campanula doma i na jednatřiceti zahraničních zájezdech po celé Evropě. Uvedl mimo jiné díla duchovního charakteru (Eben, Fibich, Dvořák, Hanuš, Haydn, Händel, Lukáš, Martinů, Mozart, J. Novák, Pavlica, Puccini, Rutter, Saint-Saëns, Smutný, Tůma, Tučapský, Vivaldi).

Campanula se pod jeho vedením stala na Vysočině významným neprofesionálním smíšeným sborem, který mohl spolupracovat s Janem Hanušem, Petrem Ebenem, Antonínem Tučapským či Zdeňkem Lukášem, jehož vánoční mši Radujme se všichni v Pánu uvedl v prvním provedení v Jihlavě. Sbor výrazně obohacuje kulturní život v krajském městě, je zván k vystoupením na mezinárodním festivalu Hudba tisíců – Mahler Jihlava, kde kromě vlastních projektů mj. zpíval pod taktovkou Jaroslava Krčka, Stanislava Vavřínka či Jack van Steena díla Wolfganga Amadea Mozarta, Jana Dismase Zelenky a Gustava Mahlera.

Pavel Jirák je členem organizačního výboru jihlavského mahlerovského festivalu a více jak deset let působil v kuratoriu českorakouského festivalu Musica sacra über die Grenzen. Společně s Petrem Bambulou připravil k tisku dva almanachy, které zachycují dějiny a činnost jihlavského sboru (Patnáct let Pěveckého sdružení Campanula Jihlava 1985 – 2000 a Pěvecké sdružení Campanula Jihlava 1985 – 2005).

Přestože Pavel Jirák dlouhodobě dramaturgicky profiluje sbor k intepretaci především duchovní literatury, pravidelně zpívá úpravy lidových písní, má zkušenosti ze spolupráce se symfonickým orchestrem, bigbeatovou kapelou či big bandem. Sborový archiv událostí eviduje desítky zajímavých projektů, z nichž lze např. jmenovat vystoupení na scéně Stavovského divadla v Praze v roce 2004 při světové premiéře komorní duchovní opery Pavla Smutného "Mysterium fidei" (Die Causa Franz Jägerstätter) v rámci projektu Bušení do železné opony; společný koncert s Bosch Chor, Philharmonischer Chor Heilbronn a Bosch Synfonie-Orchester Stuttgart pod taktovkou Ulricha Walddörfera ve Smetanově síni Obecního domu v Praze v roce 2006; Campanula v Jihlavě v roce 2009 pod vedením sbormistra Pavla Jiráka natočila filmovou sekvenci pro významný seriál o hudbě Keeping score - dokument o osobnosti Gustava Mahlera, jeho hudbě i inspiračních zdrojích. Spiritus agens tohoto projektu, dirigent Michael Tilson Thomas, šéf San Francisco Symphony Orchestra, byl přítomen při natáčení v Jihlavě. V roce 2018 připravil Pavel Jirák k výročí republiky sborový projekt Zpěvem k srdci, srdcem k vlasti a podílel se na monumentálním zpěvu české státní hymny v rámci krajských oslav „Proletí století“.

Sbormistr Pavel Jirák stojí v čele Pěveckého sdružení Campanula Jihlava téměř třicet let. Je nositelem Ceny města Jihlavy za rok 2000.


Publikování nebo šíření obsahu bez předchozího souhlasu je zakázáno. Za obsah textů odpovídají jejich autoři.

O nás   Kontakty   Inzerce   Podmínky užívání   Cookies

Časopis Cantus   Festa academica   czech-choirs.eu (en)