Evropský festival duchovní hudby Šumava-Bayerischer Wald zažívá další rozkvět

S posledním květnovým dnem skončil v Klatovech a okolí již XIII. ročník Evropského festivalu duchovní hudby Šumava-Bayerischer Wald 2009. Po celé tři týdny, ale zejména o závěrečném festivalovém víkendu (29.-31. května) rozeznívaly sakrální stavby česko-německého pohraničí tóny duchovní hudby v podání všech účastníků festivalu – sborů z Čech i zahraničí. Stejně jako již několik předchozích ročníků festivalu byl i tento za podpory Unie českých pěveckých sborů v organizační režii klatovského Kolegia pro duchovní hudbu.



Vít Aschenbrenner, čtvrtek 6. srpna 2009
Magazín > Sborový život

A stejně jako ročníky předchozí byl i ten letošní ve znamení rozšiřování festivalu. V letošním roce napočítali organizátoři celkem 29 festivalových vystoupení ve 22 lokalitách a rovněž počet účastníků festivalu byl rekordní – šumavské pohraničí přivítalo celkem 25 festivalových těles. Vzhledem k tomu, že byl daleko větší důraz kladen na důkladnou propagaci celého projektu, těšily se jednotlivé festivalové koncerty zájmu publika.

Festival, který se od letošního ročníku pyšní přívlastkem „evropský“, tentokrát poprvé hostil tělesa skutečně z mnoha koutů Evropy – krom již tradičně početné účasti sborů z Čech zavítaly na festivalové koncerty sbory z Německa, Rakouska, Polska, ale také Maďarska či Itálie. Organizátorům se rovněž podařilo rozšířit základnu festivalových lokalit nejen o významná města (Praha, Plzeň, Regen), ale také navázat dobře fungující spolupráci s obcemi v bývalých sudetských oblastech (Hamry, Dešenice apod.). Původní myšlenka festivalu přispívat ke vzájemné přeshraniční komunikaci a spolupráci mezi českým a německým etnikem právě na bázi duchovní hudby a zároveň pomáhat oživovat mnohdy pusté sakrální stavby česko-bavorského pohraničí získala právě v případě těchto obcí nejaktuálnější rozměr. Kromě obecních úřadů těchto lokalit navázali organizátoři spolupráci také s místními organizacemi německých rodáků, které významnou měrou přispěly k propagaci projektu festivalu na druhé straně hranice.

Festival se nicméně nerozšiřuje pouze co do kvantity. I v oblasti vlastní dramaturgie a hudebního směřování festivalu došlo během letošního ročníku k několika významným posunům vpřed. O účast na něm totiž projevila některá renomovaná pěvecká tělesa, jejichž vystoupení patřila k uměleckým vrcholům celého festivalu a publiku přinesla špičkové umělecké zážitky – kromě bavorského sboru NovAntica pod vedením Stefana Urlbauera to byl zejména královéhradecký dětský sbor Jitříčko, vedený Lucií Fárovou. Organizátoři zároveň přikročili k významnému dramaturgickému kroku – přeměně charakteru hlavního festivalového koncertu. Tento koncert, který býval tradičně věnován koláži vystoupení všech festivalových sborů, nemohl při současném počtu festivalových účastníků již tuto funkci plnit, a proto byl proměněn v koncertní vystoupení výše uvedených těles špičkové kvality. I v tomto případě však organizátoři zůstali věrni hlavní myšlence festivalu – náročnou mešní kompozici Messe Nr. 2 e-Moll od Antona Brucknera provedlo pod vedením S. Urlbauera – a za doprovodu dechového ansámblu Tritonus Brass z Regensburgu – krom bavorské NovAnticy také klatovské Kolegium pro duchovní hudbu.


Publikování nebo šíření obsahu bez předchozího souhlasu je zakázáno. Za obsah textů odpovídají jejich autoři.

O nás   Kontakty   Inzerce   Podmínky užívání   Cookies

Časopis Cantus   Festa academica   czech-choirs.eu (en)