Když pořadatelé mezinárodního operního festivalu Smetanova Litomyšl zařadili do programu provedení Apologie Sokratus skladatele Petra Ebena, vypadalo to jako hodně odvážný tah. Označení moderní klasická hudba totiž většinu posluchačů odradí dřív, než ji vůbec slyší. Uvedení tohoto díla se ale nakonec stalo vrcholem litomyšlského festivalu.
MF Dnes, pátek 25. června 2004
Magazín > Sborový život
Petr Eben
Apologie Sokratus zazněla poprvé po třiceti šesti letech. Interpretačně náročné oratorium pro alt a baryton, sólo, dětský sbor, smíšený sbor a orchestr na text Platonovy Obrany Sokratovy zaznělo v Litomyšli bez chyb. Český filharmonický sbor, dětský sbor Kantiléna Brno a Státní filharmonie Brno řízené Casparem Richterem odvedly rozhodně dobrý výkon.
"Je to moderní dílo, ale ne nepřístupné. Záleží na tom, aby to mělo švih, který tam má být. Sbor byl perfektně připravený, cvičili to dlouho a bylo to znát," řekl skladatelův syn David. Na uvedení Apologie Sokratus přijel spolu s Petrem Ebenem i jeho další dva synové Marek a Kryštof. Složení orchestru bylo velmi neobvyklé, po vzoru antiky chyběly housle, Eben naopak posílil ostatní tradiční nástroje drnkací a kladívkové, jako jsou cimbál, harfa, klavír a xylofon. V oratoriu zpívaném v řečtině se mohli diváci orientovat díky libretu, které festival nechal vytisknout. Provedení koncertu i skladatele nakonec ocenilo publikum ovacemi ve stoje.
"Mám radost, že oratorium mělo úspěch. Je to o to příjemnější, že jde o soudobou hudbu a netěžíme třeba z Händlova Mesiáše. Jsem rád, že se nám diváci kultivují. Nikdo neodešel, přestože se to při moderní muzice někdy stává," uvedl umělecký ředitel Smetanovy Litomyšle Vojtěch Stříteský.
Apologia Sokratus vznikala na začátku šedesátých let na objednávku několika českých hudebních těles, která se chystala na zájezd od Řecka.
Z cesty nakonec sešlo a Eben práci dokončil až v roce 1967. Premiéru měla v témže roce v Jihlavě a podruhé zazněla o rok později v Praze.
Její třetí provedení v historii v úterý v Litomyšli mohla zkomplikovat bouřka, jejíž hřmění během skladby občas vhodně doplňovalo tympány. Jen chvíli po dokončení skladby vypadl elektrický proud.
I když diváky Ebenovo oratorium, uvedené na koncertě společně s Mozartovým Requiem, nadchlo, hrozí, že to bylo na dlouhá léta jeho poslední provedení. Dílo totiž bylo nastudováno pouze na objednávku festivalu.
"Je škoda, že se to ještě někdy neprovede, když je to takto udělané. Je za tím spousta práce," uvedl David Eben.
Brno (Jihomoravský kraj) – zal. 1956
dětský sbor
© Unie českých pěveckých sborů, 2003-2024
Publikování nebo šíření obsahu bez předchozího souhlasu je zakázáno. Za obsah textů odpovídají jejich autoři.