Pokud by čtenář měl představu malého sálu někde na škole, kde hrstka příbuzných vyslechne výkony zpěváka či hráče na hudební nástroj se schovívavostí a dva, či v krajním případě tři profesoři nebo profesorky bedlivě sledují výkon svého svěřence z povinnosti, protože jeho hru či zpěv velmi dobře znají z předcházející výuky, pak by se v předpokladu hluboce mýlil ve čtvrtek dne 28. dubna na absolventském koncertu posluchačů sbormistra Miroslava Košlera.
František Zumr, sobota 9. července 2005
Magazín > Sborový život
Národní dům na Vinohradech
Enfo / Wikimedia Commons
Ten se konal v krásném a zcela zaplněném Majakovského sále Národního domu na Vinohradech za přítomnosti snad všech známých i neznámých profesorů a pedagogů Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze a byl absolventským koncertem dvou dirigentských nastupujících hvězd. Kláry Brabníkové (1979), všestranné umělkyně – zpěvačky v uměleckém duu a učitelky zpěvu, sólové sopranistky profesionálního souboru Linha Singers, členky sboru Iuventus Pedagogika, sbormistryně DS Petrklíček a pohostinsky též DS Klíček, která kromě dirigování uvedených dětských sborů a Biblických písní A. Dvořáka v úpravě J. Burghausera pro smíšený sbor (zpíval Pražský smíšený sbor) zpívala též lidové písně za doprovodu muziky Rozmarýnek. A Solona Kladase (1979), který je původem z Limassolu, řecké části Kypru, kde získal základní hudební vzdělání a který od roku 1999 žije v Praze a studuje sbormistrovství na Pedagogické fakultě UK. Od roku 2003 spolupracuje s pěveckým sborem při Vojenské konzervatoři v Roudnici, je sbormistrem PS při pravoslavném katedrálním chrámu Sv. Cyrila a Metoděje a sbormistrem Pražských mužských sborů.
Úvod ke krásnému koncertu byl opravdu slavnostní. Slavnostním sborem B. Smetany zahájil i své vystoupení dirigent Solon Kladas, který řídil PMS prvně zcela samostatně na veřejnosti. Jistotou, zřetelným a čitelným gestem přesvědčil už při první skladbě o svých kvalitách. I v dalších sborech (upr. O. Halma Za starú Breclavú, upr. F. Pícha U našich stájů) ukázal sbormistr, že dokáže zvládnout spolupráci se sólistou a zvládne i lyrické pasáže. Závěr vystoupení sbormistra s PMS ve Smetanově Věnu ukázal, že nečekané postavení sboru může do určité míry ovlivnit i intonační jistotu v tak známé skladbě, jakou pro PMS Věno je.
Po krásných písničkách v podání DS Petrklíček, Klíček a sólovém zpěvu za doprovodu muziky Rozmarýnek dirigovala Klára Brábníková Pražský smíšený sbor zpívající 4 části z Biblických písní A. Dvořáka.
Opravdovým vyvrcholením koncertu bylo provedení oratoria C. Francka Sedm slov Kristových na kříži. Skladba pro sóla, smíšený sbor a orchestr je velice náročnou na souhru a sladění všech složek. Zejména orchestru, který je složkou základní. Vše se začínajícímu dirigentu a sbormistru podařilo opravdu na výbornou. Blahopřejeme!
Pěvecké sdružení pražských učitelů
Praha (Hlavní město Praha) – zal. 1908
mužský sbor
Praha (Hlavní město Praha) – zal. 1862
mužský sbor
© Unie českých pěveckých sborů, 2003-2024
Publikování nebo šíření obsahu bez předchozího souhlasu je zakázáno. Za obsah textů odpovídají jejich autoři.