Moravský podzim zařazuje mimořádný koncert: poctu Broniusi Kutavičiusovi

Navštivte neplánovaný koncert k poctě skladateli Broniusi Kutavičiusovi.



Kateřina Konečná, neděle 10. října 2021
Magazín > Zprávičky

Poslední pohanské obřady

archiv Filharmonie Brno / archiv Filharmonie Brno

Poslední pohanské obřady. Oratorium litevského skladatele Broniuse Kutavičiuse, jehož uvedení na Moravském podzimu před čtyřmi lety označili publicisté za vrchol festivalu a za koncert, kterým Filharmonie Brno vstoupila do dějin. Nejen u kritiků, ale i u posluchačů tehdy sklidil naprosto mimořádný ohlas. Nyní jej mohou lidé slyšet znovu. Bohužel neplánovaně a bohužel jako poctu skladateli, který zemřel letos 29. září. „Byla to mimo jiné neskutečně silná odezva, která nás přiměla Kutavičiuse připomenout, volba jasně padla na toto dílo. Uvedeme ho na stejném místě, v Červeném kostele,“ uvedla ředitelka pořádající Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Oratorium fascinuje svou zvukovou monumentalitou dosaženou minimálními prostředky, a také až hypnotizující statičností, kterou způsobuje výrazně užitý princip opakování v hudebních i textových strukturách díla. Důležitou roli v Obřadech hrají též prvky rituálu a akustické efekty vyvolané pohybem účinkujících v prostoru. Čtyři části oratoria, orámované úvodními fanfárami resp. závěrečným varhanním chorálem, představují jednotlivé obřady, při nichž jsou účinkující rozmístěni v prostoru pokaždé jinak. „Co však skutečně proměnilo nevšední zážitek v dle mého nejfantastičtější koncert Moravského podzimu, byla práce s prostorem. Zpěváci neustále kroužili po obvodu chrámu a udržovali jinak opakující se fakturu stále svěží a vždy trochu jinou. Zaklínání hada, ve kterém autor proti sobě postavil pevnou, ale milou a něžnou melodickou linku prosebnice proti důrazným sykavkám sboru, vzbuzovalo nefalšované mrazení v zádech. Zpěvačka navíc hada zaklínala do různých stran kostela, takže si zlověstné syčení plaza za svými zády vyslechli skutečně všichni. Při Odchodu pak autor nechal do šeptané a přerývající se melodie sborů zaznívat oslavné harmonické varhany. Ono vynoření se šepotu z doznívajících tónů varhan způsobovalo jeden z nejpůvabnějších zvukově-prostorových efektů. Trvalo ještě dlouhou chvíli, než se první odvážlivec rozhodl do nábožného ticha zatleskat. A i tak posluchači jen s velkou nevolí opouštěli vzdálený a dávný pohanský svět,“ napsal před čtyřmi lety v recenzi pro časopis Harmonie Lukáš Pavlica.

Vzhledem k časové tísni není možné přizvat na koncert znovu litevský sbor Aidija, nastudování se ujal sbormistr Michal Jančík, který se se svojí Kantilénou podílel na tehdejším provedení. „Jsou skladby, které člověka pohltí a nepustí. Toto je jedna z nich. Hra světla a stínů, siluety postav jakoby z dávných dob a přece plně přítomných. Prastaré obřady přetavené do oratoria. Zastavené plynutí času. Nenechte si to ujít. Přijďte,“ uvedl Jančík.

Dramaturga festivalu Vítězslava Mikeše zpráva o Kutavičiusově úmrtí hluboce zasáhla, mimořádný koncert začal plánovat prakticky ihned. „Byl to blízký přítel, skladatel z nejmilejších. Právě on a jeho hudba mi byli hlavním impulsem k odhodlání pustit se před čtvrtstoletím do studia litevštiny a pak mu zasvětit i svou disertaci. Vždy jsem měl obrovskou radost z nadšených reakcí českého publika na provedení jeho děl, ať už to byla hudba k Dreyerovu němému filmu Utrpení Panny orleánské, kterou v roce 2010 uvedl Orchestr Berg na Febiofestu (za osobní účasti autora a jeho ženy Dalii) a později i Filharmonie Brno, oratoria uvedená na královéhradeckém Hudebním fóru a pak i na brněnském Moravském podzimu, popřípadě cyklus Brány Jeruzaléma, který zazněl v Brně na Velikonočním festivalu duchovní hudby. Bronius mi bude chybět,“ uvedl Mikeš s tím, že v této sezoně se posluchači Filharmonie Brno mohou těšit na provedení Dzūkských variací, a to 17. a 18. února 2022 v Besedním domě.

Dalia Kutavičienė, vdova po Broniusi Kutavičiusovi a bývalá televizní režisérka, napsala, že zpráva o rozhodnutí uskutečnit koncert z Kutavičiusova díla pro ni byla „doslova paprskem slunce a naděje“ a že koncert bude „tím nejkrásnějším a významným rozloučením s Broniusem. Jsem za to šťastna. Srdečně zdravím z Litvy hudebníky a posluchače. Ráda bych se koncertu zúčastnila, ale nemám k tomu dostatek sil. Děkuji České republice, že Broniusovu hudbu má v lásce.“

Sobotní pocta začíná ve 21.30 v Červeném kostele. Pohanským obřadům bude předcházet Kutavičiusova varhanní sonáta „Ad patres“ z roku 1983 inspirovaná sugestivním cyklem sedmi obrazů Pohřební symfonie Mikalojuse Konstantinase Čiurlionise v podání Marka Paly.

Vstupenky nejsou v prodeji, symbolické vstupné bude možno dát přímo na místě.

BRONIUS KUTAVIČIUS

Ad patres pro varhany

Poslední pohanské obřady, oratorium

Kantiléna, sbor dětí a mládeže při Filharmonii Brno

sbormistr Michal Jančík

Pěvecký sbor Masarykovy univerzity

sbormistr Jan Ocetek

Aneta Podracká Bendová soprán

Marek Paľa varhany

Anežka Václavíková, Zdeňka Čížková, Lucie Knoblochová, Josef Otrhálek (studenti HF JAMU) lesní rohy

provedení řídí Michal Jančík

Koncert se koná pod záštitou J. E. Laimonase Talat-Kelpši, velvyslance Litevské republiky v ČR


Publikování nebo šíření obsahu bez předchozího souhlasu je zakázáno. Za obsah textů odpovídají jejich autoři.

O nás   Kontakty   Inzerce   Podmínky užívání   Cookies

Časopis Cantus   Festa academica   czech-choirs.eu (en)