Když jsem se v roce 1992 jako uchazeč oboru hudební výchova v Ústí nad Labem setkal u přijímacích zkoušek s Jiřím Holubcem, tak nějak instinktivně jsem tušil, že ten charismatický člověk naproti mně bude znamenat v mém hudebním vývoji mnohem více, než jen osobu, která rozhodne o tom, zda budu či nebudu na školu přijat.
Luboš Hána, sobota 2. února 2019
Magazín > Sborový život
prof. Jiří Holubec
archiv / ZUŠ Jirkov
Jiří Holubec
(nar. 3. 2. 1959 v Turnově)
A jistě nejsem sám, koho profesor Holubec během studií na pedagogické fakultě v Ústí nad Labem výrazně ovlivnil. Ale pojďme popořádku.
Prof. PaedDr.Jiří Holubec, Ph.D. vystudoval na ústecké Pedagogické fakultě obor hudební výchova – ruský jazyk, dirigování sboru studoval u prof. Tomáše Fialy. Po absolvování povinné vojenské služby v roce 1984 nastoupil zpět na mateřskou katedru jako asistent. Vedl zde spolu s Tomášem Fialou a Vladimírem Kuželkou smíšený sbor a následně s prof. Josefem Říhou založil pěvecký sbor Chorea academica, se kterým oslavil v letošním roce úctyhodných 30 let činnosti.
Jiří Holubec si později rozšířil své vzdělání studiem na pražské HAMU, kde absolvoval i doktorské studium. Přestože je uznávaným odborníkem na moderní harmonii a hudební teorii obecně, jeho přirozené muzikantství je dovednost, kterou nelze přehlédnout, a je proto svými žáky a kolegy vnímán především jako bravurní improvizátor a doprovazeč jakéhokoli žánru. Když zvážím, co mně osobně dalo studium hudební výchovy v Ústí nad Labem nejvíce, byly to právě ty stovky hodin, které jsem mohl s kytarou v ruce strávit po boku Jiřího a sledovat to, jak stylizuje a harmonizuje různé písně a skladby. Po letech, kdy mi byla dána možnost hrát v bigbandu Bonit, který Jiří Holubec v letech 2007- 2016 umělecky vedl, se počty hodin strávených společným provozováním hudby sice počítají již na tisíce, ale stále je pro mne „svátkem“, když si mohu s Holubcem společně zahrát. Skutečnost, že si spolu občas vyměníme klavír za kytaru nebo baskytaru, nebo že lze Holubce přistihnout i při tom, že hraje na tubu či ústní harmoniku Bohemu, dokládá snad ještě lépe jeho „bohémské“ nadání a muzikantskou radost, se kterou hudbu šíří. Aktivity Jiřího Holubce jsou však mnohem širší. I jeho domovské město Děčín je místem, které je s jeho muzikantským působením úzce spjato. Od roku 1993 zde vede Děčínský pěvecký sbor, metodicky i dirigentsky spolupracuje se sborem děčínského gymnázia a občas si zahraje s dixielandovou kapelou na lodích putujících po Labi od Drážďan do Děčína.
Holubec je osvíceným člověkem, který vládne šesti? světovými jazyky, a tak je zcela logické, že jeho aktivity směřují i do zahraničí. V letech 1994-95 vyučoval hudbu na Freie Waldorfschule v německém Mannheimu, kde vedl i pěvecký sbor. Se svými sbory navštívil snad všechny evropské země, z těch vzdálenějších sborových cest nelze opomenout zájezdy do Mexika, Kolumbie a USA, kde na New York State University v Cortlandu dirigoval univerzitní pěvecký sbor, mimo jiné s ním nacvičil a premiéroval svoje Ave Maria. V minulém roce byl pozván na Conservatory of Music v Šanghaji, kde na přednáškách a workshopech představil spolu s Janem Prchalem českou hudební pedagogiku i český sborový zpěv čínským studentům.
Nelze nezmínit Holubcovu skladatelskou a aranžérskou činnost. Pro bigband Bonit a další orchestry napsal desítky nápaditých aranžmá, je rovněž autorem sborových skladeb, které si našly cestu do srdcí mnoha sborových zpěváků. Z poslední doby připomeňme třeba jeho Malou letní kantátu na lidové texty psanou pro symfonický orchestr, cimbál, smíšený sbor a sóla provedenou v Čechách a Německu v roce 2017.
Závěrem lze snad jen přát všem studentům, ať najdou ve svém oboru inspirativní osobnost, která je dokáže vést profesně i lidsky, a profesoru Jiřímu Holubcovi k jeho letošnímu jubileu hodně zdraví a tvůrčí energie.
Luboš Hána
Ústecký kraj – zal. 1983
smíšený sbor
Ústecký kraj – zal. 1993
gymnaziální dívčí sbor
© Unie českých pěveckých sborů, 2003-2024
Publikování nebo šíření obsahu bez předchozího souhlasu je zakázáno. Za obsah textů odpovídají jejich autoři.