Profesionálové přišli rozdrtit amatéry

a ženské zbraně je zachránily před diskvalifikací

22. ročník Mezinárodního festivalu akademických sborů v Pardubicích zaznamenal dramatický průběh. Poprvé se ho co by soutěžící se svým dalším novým pardubickým sborem zúčastnil i sbormistr Jan Míšek. Přihlásil se do jediné soutěžní kategorie A1 (smíšené sbory), kde jeho sbor Czech Solist Consort bodoval v počtu osmnácti zpěváků. Jejich přednes byl oproti ostatním třem soutěžícím sborům v A1 jednoznačně triumfální. Míškův sbor je složen z absolventů konzervatoří oboru sólový zpěv, účinkují v něm i sbormistři jiných sborů a několik posluchačů konzervatoře, kteří si již sólovým zpěvem vydělávají.



Helena Vaněčková, čtvrtek 19. července 2012
Magazín > Názory

Budova Univerzity Pardubice, ve které se IFAS koná, foto: archiv IFAS

archiv IFAS

V hudebním světě je ustáleným zvykem, že v kategoriích smíšených sborů nebo těles se soutěžící dostaví v minimálním počtu 25 účinkujících. S menším počtem mohou soutěžit v kategorii komorních těles, na IFAS označené jako A2. I komorní kategorie mívá svá omezení. Minimum účastníků by mělo být 12 a maximum 24. Pardubický IFAS vymezení počtu v propozicích uvádí jen u kategorie A2 (komorní sbory). U kategorie A1 (smíšené sbory) IFAS minimální počet nikterak neomezuje, což je oproti pravidlům světových festivalů přinejmenším divné.

Původní záměr mezinárodní poroty, složené z odborníků znalých světových pravidel byl tento sbor postavit mimo soutěž. Její předseda prof. Jiří Kolář rozhodnutí konzultoval s prezidentkou festivalu Ing. Alenou Mejstříkovou. Verdikt opíral o mezinárodně uznávaná pravidla. Po tomto následovalo zhroucení prezidentky festivalu. Lékař k případu nebyl přivolán, k vyléčení postačila záruka předsedy poroty, že profesionální komorní sbor Czech Solist Consort může dále pokračovat v soutěži akademických sborů, obdrží deset tisíc a první místo v kategorii A1, kterou absolvoval a postoupí do Grand Prix soutěže s hlavní cenou 50 000 Kč. Citoval jeden z pořadatelů, který nechtěl být jmenován: „Jsem zde páté kolo u vozu, říkejte mi třeba dveřník“. Tato skutečnost by měla být veřejnosti, sponzorům i přispívajícím organizacím s ohledem na další zhroucení prezidentky festivalu utajena.

Samotný průběh festivalu napovídá o výjimkách, které byly sboru Jana Míška v tomto 22. ročníku IFAS tolerovány. V průběhu festivalu jsou účastníky plněny průvodní programy, jako je Ifasiáda (soutěž v netradičních sportovních disciplínách), Mezinárodní sbor (z každého sboru čtyři zpěváci vytvoří jeden velký sbor), IFAS Superstar (každý sbor nominuje zástupce s jednou skladbou zpívanou formou karaoke). V těchto disciplínách se nikdo z Czech Solist Consort neangažoval. V ignorování některých průvodních disciplín nezůstal pozadu ani Vysokoškolský umělecký soubor Pardubice. Oba pardubické sbory byly postrádány na uvítání zahraničních účastníků na nokturnu na Zámku Pardubice. Sem se přišlo podívat jen několik jejich zpěváků. Úplně zde chybělo vedení těchto těles.

V samotných soutěžních kategoriích A, B, C, D se kromě sboru Jana Míška angažoval nejeden akademický sbor ve více disciplínách, za které i hradil startovné.

V soutěži Grand Prix (o hlavní cenu) si porota k posouzení výkonu nominovaných ani neměla chuť ani potřebu brát notové partitury. Nejspíš z důvodu praktiky pořadatelů pardubického festivalu a zákulisního dramatu po nasazení ženských zbraní cenu Grand Prix a 50 000 Kč, porota přiřkla Akademickému sboru univerzity z Jekatěrinburgu.

Nezbývá jen doufat, že 23. ročník Mezinárodního festivalu akademických sborů, který by se měl uskutečnit v roce 2014, se nebude muset připravovat za zdmi sanatoria, kde se léčí zhroucení prezidenti veřejně prospěšných aktivit, kterým nevyšel jejich záměr.


Publikování nebo šíření obsahu bez předchozího souhlasu je zakázáno. Za obsah textů odpovídají jejich autoři.

O nás   Kontakty   Inzerce   Podmínky užívání   Cookies

Časopis Cantus   Festa academica   czech-choirs.eu (en)