Rockové oratorium Eversmiling Liberty na CD

Pěvecké sbory KOS Litomyšl (sbm. Milan Motl), Jitro (sbm. Jiří Skopal ml.) a Gybon (sbm. Jaromír Schejbal) z Hradce Králové mají své rockové miminko: CD s rockovým oratoriem EVERSMILING LIBERTY pokřtily 31. 5. 2009 ve zcela zaplněném Kapitulním kostele Povýšení sv. Kříže v Litomyšli v rámci jeho provedení, které uzavřelo oslavy 750 let povýšení Litomyšle na město.



, sobota 20. června 2009
Magazín > Zprávičky

Natočení díla dánských autorů Jense Johansena a Erlinga Kullberga bylo vyvrcholením skvělé spolupráce těchto tří východočeských sborů. Gybon, Jitro a KOS oratorium představily na několika koncertech pro studenty i veřejnost (Ústí nad Orlicí, Svitavy, Litomyšl, Hradec Králové). Provedení bylo specifické tím, že obsah jednotlivých části uvedl vypravěč, některé byly scénicky ztvárněny tanečními vstupy Souboru moderního scénického tance C-dance Ústí nad Orlicí. Velkou část ansámblu tvořili studenti středních a vysokých škol.

Eversmiling Liberty

Oratorium Eversmiling Liberty zpracovává příběh Judy Makabejského, vůdce židovského povstání v roce 167 př.n.l., který se postavil do čela odporu proti násilnému pořečťování Židů. Juda spolu se svým vojskem nakonec v ozbrojeném střetu porazil vojska svého panovníka Antiocha, který se zhlédl v řeckém vzoru a v Jeruzalémě zakázal kult Hospodina i ostatní židovské předpisy.

Autoři Jens Johansen a Erling Kullberg (Dánsko) použili libreto Thomase Morella z oratoria Georga Friedricha Händla Juda Makabejský z roku 1747. V textu oratoria je zdůrazněna odhodlanost Makabejců navždy uctívat Hospodina, bojovat za své právo, svobodu a národ. Střídají se zde části, které popisují pocity zmaru a lítosti (např. Mourn, Ah, wretched Israel), s částmi líčícími odvahu bojovníků (např. Disdainful of danger, Sound an alarm!, Never, never bow we down) a touhu po svobodě a míru, kterého nakonec dosáhli (např. With pious hearts, We worship God, O, lovely peace, Come eversmiling liberty). Vedle sboru Izraelitů a postavy Judy Makabejského v oratoriu vystupuje také žena (v Händlově oratoriu žena a muž z Izraele), která sólově promlouvá za izraelský národ, vyjadřuje důležitá stanoviska a citová hnutí.

Johansen a Kullberg ponechali klasickou hudební formu, tj. oratorium, a zkomponovali hudbu vyznačující se bohatou melodičností a rytmikou. Rockové oratorium tak v sobě kombinuje starou barokní formu s moderními nástroji a výrazovými prostředky nonartificiální hudby (rock, pop, jazz, swing). Celá rozsáhlá skladba byla napsána v roce 1990 pro smíšený sbor, altové a tenorové sólo a doprovodnou kapelu sestavenou z tradičních rockových nástrojů (klavír, basa, kytara, bicí), houslí a dechové sekce.


Publikování nebo šíření obsahu bez předchozího souhlasu je zakázáno. Za obsah textů odpovídají jejich autoři.

O nás   Kontakty   Inzerce   Podmínky užívání   Cookies

Časopis Cantus   Festa academica   czech-choirs.eu (en)