Ohlédnutí za festivalem Bohemia Cantat 2008

Koncem prázdnin (21.8–24.8.2008) se v Liberci konal již XVI. ročník Mezinárodního pěveckého festivalu Bohemia Cantat (v Liberci VI.). Do města pod Ještědem přijeli zkušení sboroví zpěváci a zpěvačky z celé republiky i ze zahraničí (zejména ze sousedních států). Sjelo se jich na 400 a v 7 skupinách (ateliérech) v čele se zkušenými dirigenty nastudovali repertoár různých období a žánrů (od gregoriánského chorálu pod vedením známého hudebního pedagoga a sbormistra Davida Ebena, přes hudbu pozdní renesance a raného baroka, soudobou českou klasiku, spirituály, jazzově a populárně laděné melodie až po netradiční kompozice v rámci tvůrčí dílny soudobého skladatele Martina Smolky).



Zdeněk Kadlas, čtvrtek 4. září 2008
Magazín > Sborový život

Foto: Jan Kundrt

Letošní ročník přinesl také úplnou novinku – ateliér pro děti a mládež do 26 let pod názvem European Young Voice, v jehož rámci nastudovali mladí zpěváci pod vedením sbormistra a uměleckého ředitele festivalu, Libora Sládka, části rockového oratoria "Eversmiling Liberty" dánských skladatelů Jense Johansena a Erlinga Kullberga. Oratorium vzniklo na motivy povstání Židů (Makabejští) proti syrským králům, které se odehrávalo ve 2. století př. n. l.

Kromě práce v ateliérech si všichni účastníci festivalu zanotovali i dohromady při společném zpívání skladeb z festivalového zpěvníku.

Součástí festivalu byly 3 koncerty určené pro veřejnost:

V pátek 22. srpna se v sále Kulturního a společenského centra v Lidových sadech prezentovala tři hostující umělecká tělesa. Úvodní vystoupení pražského komorního sboru Collegium 419 pod vedením Čeňka Svobody bylo zaměřeno převážně na renesanční a raně barokní hudbu – madrigaly (Orlando di Lasso, Claudio Monteverdi, Alessandro Scarlatti, Antonio Lotti...). Sbor zaujal především brilantní intonací, lehkostí vokálů a velmi příjemnou barvou hlasů. Vokální skupina Oktet z Prahy překvapila posluchače zejména nadšenou interpretací jazzových, swingových a populárních melodií a černošských spirituálů. Mládí, energie a skvělá intonace zpěváků spolu s výběrem repertoáru přinesly kýžený efekt v podobě bouřlivého potlesku publika.

Závěr koncertu patřil vystoupení čtveřice mladých zpěváků ze severní Itálie (provincie Jižní Tyrolsko) pod názvem New Day Quartett. Představili se nejen zajímavými aranžemi populárních skladeb (nechyběla ani Gottova „Včelka Mája“), ale i výbornou choreografií, rytmikou a zvukovými efekty.

Sobotní koncert v kostele Sv. Antonína na Sokolovském náměstí byl věnován duchovní hudbě. V jeho rámci se představily tři festivalové ateliéry a hostující Collegium 419, tentokrát s repertoárem z období hudebního romantismu. Úvodní vystoupení ateliéru gregoriánského chorálu (sbormistr David Eben) umocněné příjemnou chrámovou akustikou navodilo atmosféru starobylých románských klášterů. Pod názvem Musica antiqua se představil ateliér Čeňka Svobody, zaměřený na hudbu pozdní renesance a raného baroka. Publikum nadšeně ocenilo, jak náročný repertoár se 80 zpěvákům v ateliéru podařilo během necelých tří festivalových dní nastudovat. Vrcholem koncertu bylo bezesporu vystoupení Collegia 419 (sbormistr Čeněk Svoboda). Při interpretaci zhudebněných žalmů Felixe Mendelssohna Bartholdyho, zpívaných s hlubokým vnitřním prožitkem a pokorou, běhal přítomným posluchačům ve zcela zaplněném kostele doslova mráz po zádech. Závěr koncertu patřil prezentaci Zuzany Stirské a jejího ateliéru, zaměřeného na spirituály a gospely.

Všichni účastníci festivalu představili nastudovaný repertoár jednotlivých ateliérů na slavnostním závěrečném festivalovém koncertu, který se konal v neděli 24. srpna v 10.30 h ve velkém sále Domu kultury. Zazněly ukázky gregoriánského chorálu (David Eben), pozdně renesanční hudby (Čeněk Svoboda) i spirituálů (Zuzana Stirská), tj. ateliérů, které se již představily na sobotním koncertu. Nově se prezentovaly další ateliéry: Musica Bohemica pod uměleckým vedením Marka Ivanoviče s tvorbou soudobých českých skladatelů (Bohuslav Martinů, Petr Eben, Zdeněk Lukáš, Luboš Fišer), Musica modernica (Luboš Hána) s autorskými aranžemi populárních melodií a ateliér Martina Smolky Musica nova. Právě vystoupení tohoto ateliéru patřilo mezi největší překvapení letošního festivalu. Speciálně pro Bohemia cantat 2008 zkomponoval sbormistr Martin Smolka své Etudy – krátké hudební studie avantgardních vymožeností ve sborovém zpěvu, zaměřené na charakteristické jevy soudobé sborové techniky (např. cluster, glissando, aleatorika, sonoristika aj.). Skvělou tečkou za mimořádně povedeným koncertem bylo provedení části rockového oratoria pod vedením sbormistra Libora Sládka. Báječnou atmosféru celého koncertu umocnilo i společné zpívání mezi vystoupeními jednotlivých ateliérů.

Festival má již šestnáctiletou historii. Po deseti úspěšných ročnících v Havlíčkově Brodě se v roce 2003 přestěhoval do Liberce a uplynulé ročníky v Liberci se mimořádně zdařily. Festival organizuje Občanské sdružení Bohemia Cantat Liberec, jehož jednatelem je RNDr. Zdeněk Kadlas, uměleckým ředitelem a dramaturgem festivalu je sbormistr Libor Sládek. Festival se konal pod záštitou Libereckého kraje a Statutárního města Liberec a s jejich finanční podporou, přispělo i Ministerstvo kultury ČR, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR a několik významných firem z regionu. Spolupořadatelem akce byla Unie českých pěveckých sborů a liberecké sbory Kvintus a Rosex.

Další informace o festivalu jsou uvedeny na webové stránce festivalu www.bohemiacantat.cz. Ohlasy účastníků festivalu jsou v Knize návštěv na adrese http://www.bohemiacantat.cz/kniha.php.


Publikování nebo šíření obsahu bez předchozího souhlasu je zakázáno. Za obsah textů odpovídají jejich autoři.

O nás   Kontakty   Inzerce   Podmínky užívání   Cookies

Časopis Cantus   Festa academica   czech-choirs.eu (en)